Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

O numerze 112

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 obchodzono w urzędzie wojewódzkim. Podczas konferencji prasowej wojewody Agaty Wojtyszek podsumowano funkcjonowanie Systemu Powiadamiania Ratunkowego, a na najmłodszych gości czekały atrakcje.

Popularyzacja numeru alarmowego była celem akcji wojewody skierowanej do uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych. Spotkanie przygotowali pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a w atrakcyjnym programie znalazły się występy artystyczne oraz konkursy i zabawy promujące prawidłowe zasady używania numeru 112. Na dzieci czekały także m.in. pokazy sprzętu ratowniczego i gaśniczego Państwowej Straży Pożarnej oraz prezentacje na tematy związane z bezpieczeństwem prowadzone przez policjantów. Zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej uczyli z kolei ratownicy ze Świętokrzyskiego WOPR, a ciekawe pogadanki na temat numeru 112 wygłosili specjaliści z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Z dziećmi spotkała się wojewoda Agata Wojtyszek. - Zaczynamy edukację od najmłodszych, dlatego zaprosiliśmy grupę dzieci do urzędu wojewódzkiego. Chcemy w formie zabawy, ale też w trakcie spotkań z przedstawicielami policji, straży pożarnej czy operatorami numeru 112 pokazać jak ważny jest numer alarmowy i jak prawidłowo należy się nim posługiwać, by w razie potrzeby potrafić komuś pomóc – powiedziała wojewoda.

O działaniu Systemu Powiadamiania Ratunkowego w naszym województwie w ubiegłym roku mówiła wojewoda Agata Wojtyszek w trakcie konferencji prasowej. Omówiono również współpracę z Policją, po przełączeniu od kwietnia ub. roku wszystkich połączeń alarmowych 997 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
CPR w Kielcach od czerwca 2012 roku działa w strukturach Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Obsługuje zgłoszenia alarmowe pochodzące z terenu województwa świętokrzyskiego, a razie potrzeby także z terenu całej Polski. Polega to na odbiorze, zakwalifikowaniu oraz w razie konieczności przekazaniu zgłoszenia alarmowego do dyspozytora służb i monitorowaniu statusu tego zgłoszenia. W tej chwili Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje numer alarmowy 112 oraz w całości  997, niemniej jednak planowane jest rozszerzenia obsługi zgłoszeń o numery alarmowe 998 i 999.

W 2018 roku odebrano ok. 447.000 zgłoszeń (dla porównania, w 2017 r. było ich 345.000). Do służb przekazano około 172.600 zgłoszeń, pozostałe połączenia - 216.700 - to zgłoszenia fałszywe i inne nie związane z ratowaniem życia i zdrowia, które nie wymagały zaangażowania policji, straży pożarnej czy ratownictwa medycznego. Połączenia fałszywe stanowiły aż 60 procent wszystkich telefonów kierowanych do kieleckiego CPR. - Za konsolami Centrum Powiadamiania Ratunkowego zasiada 46 operatorów numeru alarmowego 112. Codziennie odbierają oni telefony od mieszkańców naszego regionu, niestety, telefony często fałszywe. Cały czas dążymy do tego, aby tych fałszywych zgłoszeń było jak najmniej, a najlepiej byłoby wyeliminować je całkowicie. Udaje nam się to choćby akcjom takim jak dziś, podczas których mówimy, jak ważna jest praca naszych operatorów. W porównaniu z 2017 rokiem liczba fałszywych zgłoszeń spadła o 9 procent, ale nadal i tak jest ich bardzo dużo – mówiła Agata Wojtyszek.

Podczas spotkania, z udziałem świętokrzyskich parlamentarzystów, wojewoda wręczyła operatorom numeru 112 najdłużej pracującym na swych stanowiskach dyplomy z podziękowaniami za długoletnią współpracę.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej i służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! – apeluje Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach.