Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego

www.kielce.uw.gov.pl

Komunikaty kryzysowe

Komunikat NC Cyber

Zwiększona ilość zgłoszeń otrzymywanych przez NC Cyber w związku z funkcjonowaniem fałszywych sklepów internetowych.

Od początku okresu świątecznego do chwili obecnej Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa odebrało ponad 120 zgłoszeń od osób poszkodowanych w wyniku działalności fałszywych sklepów internetowych.

NC Cyber ponawia apel o ostrożność w trakcie dokonywania zakupów przez internet.

Szczególną czujność powinny wzbudzić:
• nieproporcjonalnie niska cena oferowanego produktu,
• konieczność zapłaty przelewem (np. jako jedyna opcja zapłaty lub nierealnie wysoka opłata za pobranie) przed dostarczeniem towaru,
• krótki czas funkcjonowania sklepu.
Podstawowe środki ostrożności przed zakupem w sklepie internetowym to:
• sprawdzenie w internecie opinii dotyczących danego sklepu,
• sprawdzenie czy sklep podaje na swojej stronie numer NIP oraz REGON, dobrą praktyką jest weryfikacja ich prawidłowości np. przy użyciu wyszukiwarki Głównego Urzędu Statystycznego,
• weryfikacja czasu istnienia domeny internetowej sklepu,
• weryfikacja fizycznej lokalizacji i adresu sklepu przy użyciu wyszukiwarki internetowej.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, należy powstrzymać się od zakupów.