Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Przekierowanie numeru alarmowego 997

Już od 23 kwietnia na terenie województwa świętokrzyskiego wprowadzony zostanie system, którego zadaniem jest przekierowywanie numeru alarmowego 997 bezpośrednio do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach. Spotkanie informacyjne dotyczące zmian rozpoczęła Wojewoda Świętokrzyski Agata Wojtyszek.

Decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pilotażowy program przekierowywania numeru alarmowego 997 na numer 112 w 2017 roku wprowadzony został na terenie województwa śląskiego. Po szczegółowej analizie jego funkcjonowania, Ministerstwo podjęło decyzję o rozszerzeniu działalności systemu i przyłączeniu dwóch kolejnych województw: świętokrzyskiego i opolskiego.

Zdaniem wojewody Agaty Wojtyszek, system niesie za sobą wiele nowoczesnych rozwiązań i korzyści. Przede wszystkim działa na ciągły wzrost poziomu bezpieczeństwa w naszym województwie: - W momencie kiedy ktoś dzwoni pod numer 997, telefon będzie odbierał operator z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Osoba dzwoniąca najpierw usłyszy komunikat „tutaj numer 112, proszę oczekiwać na operatora”. Mam nadzieję, że tak jak to było na Śląsku, również u nas ten system przyniesie oczekiwane rezultaty. System cechuje się niezawodnością, posiada zintegrowany system pozwalający na powiadomienie wszystkich niezbędnych służb w jednym czasie – przyznaje wojewoda.

Podczas konferencji o zaletach nowego systemu mówił także Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach insp. Dariusz Augustyniak: - Numer alarmowy jest obecnie dostosowywany do wymogów europejskich i światowych.

Dużym ułatwieniem i zaletą systemu jest współpraca Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach z CPR w Opolu: - Ma to miejsce w dwóch sytuacjach: kiedy trwają prace serwisowe w kieleckim CPR lub jeżeli ruch alarmowy jest na tyle duży, że nasi operatorzy potrzebują wsparcia – informuje Tomasz Chojecki, Kierownik CPR w Kielcach.

Ponadto nowy system segregować będzie połączenia, które są bezzasadne i zaburzają prawidłowe funkcjonowanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Również od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody obowiązkowo muszą być wyposażone w system eCall. Jest to program, który automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku. Dzięki niemu z kierowcą bezpośrednio będzie mógł się skontaktować także operator CPR, który otrzymał informację o zagrożeniu.

Komunikat MSWiA