Przekierowanie numeru alarmowego 997
Już od 23 kwietnia na terenie województwa świętokrzyskiego wprowadzony zostanie system, którego zadaniem jest przekierowywanie numeru alarmowego 997 bezpośrednio do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach. Spotkanie informacyjne dotyczące zmian rozpoczęła Wojewoda Świętokrzyski Agata Wojtyszek.
Decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pilotażowy program przekierowywania numeru alarmowego 997 na numer 112 w 2017 roku wprowadzony został na terenie województwa śląskiego. Po szczegółowej analizie jego funkcjonowania, Ministerstwo podjęło decyzję o rozszerzeniu działalności systemu i przyłączeniu dwóch kolejnych województw: świętokrzyskiego i opolskiego.
Zdaniem wojewody Agaty Wojtyszek, system niesie za sobą wiele nowoczesnych rozwiązań i korzyści. Przede wszystkim działa na ciągły wzrost poziomu bezpieczeństwa w naszym województwie: - W momencie kiedy ktoś dzwoni pod numer 997, telefon będzie odbierał operator z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Osoba dzwoniąca najpierw usłyszy komunikat „tutaj numer 112, proszę oczekiwać na operatora”. Mam nadzieję, że tak jak to było na Śląsku, również u nas ten system przyniesie oczekiwane rezultaty. System cechuje się niezawodnością, posiada zintegrowany system pozwalający na powiadomienie wszystkich niezbędnych służb w jednym czasie – przyznaje wojewoda.
Podczas konferencji o zaletach nowego systemu mówił także Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach insp. Dariusz Augustyniak: - Numer alarmowy jest obecnie dostosowywany do wymogów europejskich i światowych.
Dużym ułatwieniem i zaletą systemu jest współpraca Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach z CPR w Opolu: - Ma to miejsce w dwóch sytuacjach: kiedy trwają prace serwisowe w kieleckim CPR lub jeżeli ruch alarmowy jest na tyle duży, że nasi operatorzy potrzebują wsparcia – informuje Tomasz Chojecki, Kierownik CPR w Kielcach.
Ponadto nowy system segregować będzie połączenia, które są bezzasadne i zaburzają prawidłowe funkcjonowanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Również od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody obowiązkowo muszą być wyposażone w system eCall. Jest to program, który automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku. Dzięki niemu z kierowcą bezpośrednio będzie mógł się skontaktować także operator CPR, który otrzymał informację o zagrożeniu.